Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi

im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej w Lublinie

Targi 2.0 uznano za Dobrą Praktykę !!!

shadow



Miło nam poinformować, że działania podjęte przez szkołę w celu realizacji "Targi 2.0" w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 zostały uznane za dobrą praktykę. Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom biorącym udział w programie. A oto opis przedsięwzięcia:



Jak wyglądały przygotowania uczniów oraz nauczycieli do Targów?

Uczniowie i nauczyciele bardzo odpowiedzialnie podeszli do zadań, które wspólnie wcześniej ustaliliśmy. Nauczyciele pełnili rolę przewodników po świecie narzędzi TIK, natomiast uczniowie z zapałem wykonywali powierzone im i zaplanowane przez nich samych zadania. Poniżej przedstawiam niektóre z zadań, jakie uczniowie wraz uczniami wykonali przygotowując się do Targów 2.0:

  • uczniowie wraz z nauczycielem wyszukiwali w sieci różne informacje i filmy o tematyce bezpiecznego poruszania się w Internecie
  • uczniowie pracowali w grupach i spotykali w szkolnym centrum multimedialnym oraz udostępniali kolegom materiały na pulpitach laptopów oraz wzięli udział w targach w roli zwiedzających
  • na zajęciach komputerowych oglądali filmy o bezpieczeństwie w sieci
  • uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne w programie PowerPoint, aby zaprezentować podczas Targów 2.0, jak wyglądała lekcja z wykorzystaniem TIK, przećwiczyli ręczny pokaz slajdów wraz z odczytaniem informacji w nich zawartych
  • dzielili się na grupy odpowiedzialne za różne zadania
  • prezentowali swoje umiejętności pracy na platformie edukacyjnej, korzystali z jej zasobów, komunikowali się, oglądali lekcje zadanych przez nauczyciela i rozwiązywali testy i wszystko to przy użyciu szkolnej platformy edukacyjnej Librus
  • uczniowie korzystali z tabletów podczas lekcji
  • pracowali używając różnych aplikacji
  • stworzyli "Bank bezpiecznych stron"
  • uczniowie tworzyli prezentacje multimedialne na lekcji języka angielskiego z użyciem komputerów, pod okiem nauczyciela, który monitorował ich pracę. Następnie gotowe, wybrane prezentacje zostały przedstawione na tablicy interaktywnej, aby zweryfikować je pod względem językowym, ale i graficznym i dokonano ewentualnych poprawek
  • wykonali akcesoria komputerowe z tekturowych pudeł: np.: monitory, na których, widniały trzy buzie pokazujące zmęczenie, które przychodzi po kilku godzinach przebywania przed komputerem
  • wykonali znaki informacyjne jak nie należy korzystać z komputera oraz zagrożenia dla młodego człowieka wynikające z niewłaściwego korzystania z sieci
  • wykonali plakaty, rysunki o bezpieczeństwie w sieci
  • wykonali medale (Bądź bezpieczny w sieci) dla wszystkich uczestników Targów w SP28 Lublin
  • uczniowie na lekcji pracowali w parach. Każda para miała swój tablet z przygotowanymi programami edukacyjnymi
  • uczniowie podzielili się zadaniami, przygotowali laptopy, posprawdzali swoje loginy i hasła, potrzebne do platformy „Librus”. Wcześniej opracowali ciekawe prezentacje multimedialne nt.” Krajobrazy Polski i Europy”.

Źródłem są rozmowy z członkami Zespołu 2.0 i własne obserwacje.

Kiedy odbyły się Targi, kto je otworzył, kto wziął w nich udział, ile trwały?

Targi 2.0 odbyły się 12 grudnia, otworzył je koordynator wraz z dyrekcją. Udział w targach wzięła cała społeczność szkolna, czyli klasy 1-6. Przedsięwzięcie odbyło się w szkolnej sali teatralnej i trwało ponad dwie godziny.

W jaki sposób przedstawiony został obowiązujący w szkole Kodeks 2.0? Kto dokonał jego prezentacji? Jakie narzędzia TIK zostały wykorzystane przy tej okazji?

Szkolny Kodeks 2.0 został przedstawiony przeze mnie, czyli koordynatora w formie prezentacji multimedialnej w programie Power Point. Użyłem do tego tablicy interaktywnej. Dodatkowo przez cały czas trwania targów Kodeks 2.0 był wyświetlany na ekranie przy pomocy rzutnika i laptopa. Na początku targów, na wstępie przedstawiłem i dokładnie omówiłem wszystkie 7 zasad zawartych w kodeksie. Chętni uczniowie na forum wyjaśniali, co oznaczają poszczególne punkty Kodeksu 2.0 i dlaczego właśnie są zawarte w naszym kodeksie szkolnym i dlaczego powinniśmy zawsze, bezwzględnie i bezwarunkowo stosować się do niego. Zwróciłem uczniom uwagę na to, że celem Targów 2.0 jest rozpowszechnienie wśród uczniów i nowelizacja istniejącego w naszej szkole Kodeksu 2.0 służącego korzystaniu z narzędzi TIK w edukacji. Kodeks 2.0 to zasady związane m.in. z bezpieczeństwem w Internecie, przestrzeganiem praw autorskich podczas korzystania z materiałów tam zawartych, czy zastosowaniem cyfrowego sprzętu podczas lekcji lub odrabiania prac domowych. Poinformowałem, że nauczyciele wraz z uczniami przygotowali dla społeczności szkolnej stoiska, które możemy odwiedzić i bliżej zapoznać się z zasadami zawartymi w kodeksie a także podpatrzeć jak inni go stosują w życiu codziennym.

Ile było stanowisk uczniowskich? Jakie były tematy stoisk? Które stanowiska cieszyły się szczególnym zainteresowaniem zwiedzających i dlaczego?

Na targach było 8 stanowisk uczniowskich. A oto one:

Stoisko 1 opiekunowie - panie Monika Tarkowska, Małgorzata Smagowska, Dorota Wilgat i Anna Iwona Żak – klasa 2 A oraz 2 B
PUNKT 6 KODEKSU 2.0 - Bądź bezpieczny w sieci. Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa w Sieci oraz systematycznie pogłębiamy naszą wiedzę na ten temat.

Stoisko 2 opiekun - pani Aneta Szymańska – klasa 3 E
PUNKT 7 KODEKSU 2.0 – Nauczcie tego dorosłych. Dzielimy się swoimi umiejętnościami z innymi.

Stoisko 3 opiekunowie - panie Barbara Bałdyga i Magdalena Tkaczyk – klasa 1 B
PUNKT 1 KODEKSU 2.0 – Ucz i ucz się z TIK. Podczas nauczania i uczenia się korzystamy z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych oraz platformy edukacyjnej

Stoisko 4 opiekun - pani Kinga Gawrońska – klasa 4 C
PUNKT 1 KODEKSU 2.0 – Ucz i ucz się z TIK. Podczas nauczania i uczenia się korzystamy z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych oraz platformy edukacyjnej. Wykorzystaniem platformy na zajęciach edukacyjnych i jako źródło komunikacji miedzy uczniami i nauczycielami.


Stoisko 5 opiekun - pani Anna Chodun, uczniowie klasy 5D
PUNKT 1 KODEKSU 2.0 – Ucz i ucz się z TIK. Podczas nauczania i uczenia się korzystamy z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych oraz platformy edukacyjnej. Wykorzystanie platformy edukacyjnej na lekcjach przyrody.

Stoisko 6 opiekun - pani Katarzyna Łukowska - klasa 5 grupa międzyoddziałowa
PUNKT 1 KODEKSU 2.0 – Ucz i ucz się z TIK. Podczas nauczania i uczenia się korzystamy z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych oraz platformy edukacyjnej. English& TIK- tworzymy językowe prezentacje multimedialne. Jak realizować zespołowe projekty uczniowskie z wykorzystaniem TIK?

Stoisko 7 opiekun - pani Justyna Kozyrska – klasa 4 grupa międzyoddziałowa
PUNKT 1 KODEKSU 2.0 – Ucz i ucz się z TIK. Podczas nauczania i uczenia się korzystamy z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych oraz platformy edukacyjnej. „English with TIK - czyli jak korzystamy z TIK na lekcjach języka angielskiego?"

Stoisko 8 opiekun - pani Małgorzata Konarzewska – klasa 5 B, 6 A, 6 B, 6 C
PUNKT 1 KODEKSU 2.0 – Ucz i ucz się z TIK. Podczas nauczania i uczenia się korzystamy z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych oraz platformy edukacyjnej. Uczymy innych – Odwrócona lekcja.

 

Uważam, że każde ze stoisk pomimo zajęcia się jedną konkretną zasadą w pracy wykorzystało także inne punkty Kodeksu 2.0 o czym dokładniej piszą poszczególni nauczyciele w swoich indywidualnych sprawozdaniach. Myślę, że wszystkie stoiska cieszyły się dużym zainteresowaniem i nie chciałbym tutaj nikogo wyróżniać, bo każdy z zespołów wykonał swoje zadanie, w 100%, chociaż bardzo cieszy zaangażowanie najmłodszych i wydaje się, że to nich skupiła się największa uwaga. Cieszy, że potrafią już od najmłodszych lat współpracować ze starszymi, czyli klasami 4-6 i przejmują od nich nawyki pracy z TIK i zasady bezpiecznej pracy w sieci.

W jakiej formie została zorganizowana debata/ dyskusja/ wymiana poglądów na temat Kodeksu 2.0? Opisz jej przebieg. Kto wziął w niej udział? W jaki sposób uczniowie zgłaszali swoje propozycje? Jak wymieniali uwagi i pomysły? Zrelacjonuj krok po kroku, jak odbywało się ustalanie wspólnych zasad. Opisz, jakie tematy i dlaczego budziły najwięcej emocji wśród uczniów. Co okazało się dla uczniów ważne? Podaj przykłady, możesz posłużyć się cytatami.

O przebiegu napisałem troszeczkę w punkcie 3 podczas prezentacji Kodeksu 2.0. Chętni uczniowie na forum wyjaśniali, co oznaczają poszczególne punkty Kodeksu 2.0 i dlaczego właśnie są zawarte w naszym kodeksie szkolnym i dlaczego powinniśmy zawsze, bezwzględnie i bezwarunkowo stosować się do niego. Uczniowie z zaangażowaniem brali udział w dyskusji. Udział wzięli uczniowie klas 1-6. Uczniowie swoje propozycje zmian zgłaszali na forum, chociaż większość uznała, że dotychczasowy Kodeks 2.0 ustalony w poprzedniej edycji Szkoły z klasą 2.0 jest adekwatny do naszych zadań i potrzeb. Po żywiołowej dyskusji chętni zgłaszali swoje propozycje przy stanowisku szkolnego koordynatora, który skrzętnie notował propozycje uczniów. Temat najczęściej poruszany przez uczniów to wykorzystanie na lekcjach narzędzi TIK. Wydaje się, że nasze doświadczenie w użyciu tych narzędzi poprzez coroczny udział w Szkole z klasą czy zeszłorocznej Cyfrowej szkole zachęca uczniów do coraz częstszego wykorzystania tych narzędzi przy realizacji jeszcze innych nowych zadań. Uczniowie bardzo pozytywnie wypowiadali się na temat zastosowania TIK na lekcji i chcieliby jeszcze częściej z nich korzystać.

W jaki sposób uczniowie zagłosowali nad ostatecznym kształtem kodeksu? Opisz formę i przebieg głosowania.

Wydaje mi się, że proces powstania takiego kodeksu nie może odbywać się na zasadzie dwugodzinnej dyskusji, tylko jest to proces złożony i długotrwały. Nasze głosowanie polegało na podjęciu decyzji czy kodeks funkcjonujący jest adekwatny do potrzeb i odpowiednio nas chroni w korzystaniu z narzędzi TIK. Jednogłośnie został zatwierdzony, chociaż nie oznacza to zaprzestania poszukiwań jeszcze lepszych rozwiązań. W tym celu grono nauczycielsko podjęło decyzję o przeprowadzeniu cyklu godzin wychowawczych na temat zasad zawartych w kodeksie. Zostało to przeze mnie ogłoszone na forum i proces poszukiwań będzie trwał dalej.

 

Opisz wnioski, jakie powstały w zespole Nauczycieli 2.0 po podsumowaniu targów oraz ewentualne kolejne kroki pracy nad aktualizacją Kodeksu. Podziel się własną refleksją związaną z realizacją zadania: co dla Ciebie było najważniejsze, co okazało się trudne lub zaskakujące? Jakie masz wskazówki dla naśladowców?

Wnioski w zespole:

  • praca nad doskonaleniem zasad Kodeksu 2.0 poprzez cykl godzin wychowawczych w klasach 1-6
  • rozpowszechnianie zasad Kodeksu 2.0 poprzez ulotki i plakaty
  • organizacja dodatkowych zajęć promujących korzystanie z TIK, nie tylko na lekcjach, ale na zajęciach pozalekcyjnych

Realizacja zadania przebiegła bez zakłóceń, chociaż wymagała dużego poświęcenia zarówno ze strony nauczycieli jak i uczniów a także rodziców. Najważniejsze jest dla mnie zadowolenie uczniów i ich opinie na temat korzystania z TIK. Cieszy również profesjonalizm naszych nauczycieli, dla których praca z nowoczesnymi technologiami nie jest nowością a chęć udoskonalania swojego warsztatu pracy jest głównym celem służącym przede wszystkim naszym uczniom. Oczywiście nie było by to możliwe bez zaangażowania naszego dyrektora, który wychodzi naprzeciw naszym oczekiwaniom poprzez realizację szkoleń, warsztatów i odpowiednią organizację pracy. Naśladowcom, życzę uporu w dążeniu do celu, ciągłego wzbogacania warsztatu pracy poprzez korzystanie z dostępnych aplikacji, programów a to uczyni ich zajęcia ciekawszymi dla uczniów i rozbudzi zainteresowania.

szkolny koordynator programu Grzegorz Pyda