Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi

im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej w Lublinie

Chrońmy Perły Bałtyku - program aktywnej edukacji w zakresie ochrony ekosystemów Morza Bałtyckiego

shadow

W części teoretycznej dzieci zgłębiły wiedzę na temat  lokalizacji Morza Bałtyckiego, jego historii oraz etapów jego powstawania. Młodzi uczestnicy w ramach działań projektowych dowiedzieli się dlaczego Morze Bałtyckie jest taki ważne, czym jest ekosystem, jakie płyną korzyści z Morza Bałtyckiego dla środowiska oraz ludzi, na czym polega transport morski, jakie są zasoby Morza Bałtyckiego m.in ryby: szprot, śledź, dorsz, sieja, belona i wiele innych. Dzieci poznały podstawowe informacje i ciekawostki o perłach Bałtyku: Czym jest bursztyn bałtycki? jak powstaje, jak wpływa na nasze zdrowie i co można z niego wykonać, następnie przybliżona została wiedza na temat muszli:  jak powstaje, gdzie się rozwija i do czego może być zostać wykorzystana.
Dla rozluźnienia i relaksu wprowadzono dzieci w bajkowy świat nieznanych wód czytając dzieciom legendę o Juracie - królowej Bałtyku.
W trakcie kolejnych spotkań klasy pierwsze dowiedziały się jak dochodzi do zanieczyszczeń wody za pośrednictwem ścieków komunalnych jak i przemysłowych, poruszono też kwestię szkodliwości substancji takich jak ropa i chemia gospodarcza.
Kolejnym tematem jaki został zaprezentowany dzieciom z klas 1-3 były rośliny oraz zwierzęta żyjące w Morzu Bałtyckim. W formie wykładu przeprowadzono zajęcia w których poruszono tematy takie jak: sieć widma , brak zrównoważonego rybołówstwa, martwe strefy, obszary chronione.
Korzystając ze strony www.wwf.pl ukazano dzieciom 4 gatunki ssaków morskich:

  • foka szara
  • foka obrączkowana
  • foka pospolita
  • morświn
Każde teoretyczne informacje były poparte filmami edukacyjnymi bądź prezentacjami.
Zapoznano  uczestników warsztatów z ideą adopcji foki szarej oraz z działaniami prowadzonymi przez Fundację WWFPolska na rzecz odbudowy populacji tego gatunku. Omówiono jak wygląda pomoc dzikim foczym szczeniętom, które po rehabilitacji w Stacji Morskiej im. prof. Krzysztofa Skóry z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego na Helu wypuszczane są na wolność. Dzieci również dowiedziały się są wibrysy i przyłów.

W części praktycznej dzieci z ochotą przystąpiły do wykonywania następujących działań. Wykonano:
  1. rybę w formie makiety przedstawiającą morze czyste oraz zanieczyszczone,
  2. przestrzenny model  głębin morskich z takimi mieszkańcami jak: ryby, kraby, glony,
  3. gazetkę przedstawiającą ryby morskie wykonane techniką origami z papieru z hasłem promującym projekt  "Chrońmy Perły Bałtyku",
  4. mapę myśli - o zagrożeniach Morza Bałtyckiego,
  5. zwierzęta morskie metodą origami: krab, delfin, foka,
  6. eksperymenty na temat różnych zanieczyszczeń, w tym zanieczyszczeń wynikających z katastrof morskich, ścieków przemysłowych, które przedostają się rzek niszcząc tym samym ekosystem (w ramach doświadczenia dzieci własnoręcznie wykonały rekwizyty takie jak mini rybki, które zanurzały dla dokładniejszej analizy w wodzie zabarwionej atramentem i olejem spożywczym),
  7. eksperyment z butelką plastikową napełnioną woda i folią spożywczą w celu uzyskania poprzez ucisk efektu unoszącej się meduzy,
  8. doświadczenie "Jaki jest ciężar słonej wody?",
  9. różnego rodzaju ekspozycje imitujące wodę, statki, muszle.
Uczniowie po każdym eksperymencie czy doświadczeniu wyciągali skrupulatnie wnioski, analizowali, dokładnie obserwowali pojawiające się zjawiska.
Jako przerywnik zajęć dzieci wykonywały quizy, krzyżówki na temat omawianych prac.
Całości towarzyszyła radosna edukacyjna atmosfera, w trakcie której dzieci uczyły się słów piosenki "Oto Morze Bałtyckie jest".
Tematyka Morza Bałtyckiego została zaprezentowana dzieciom w sposób szeroki i twórczy. Dzieci rozpierała kreatywna energia od wiedzy jaką zdobyli po praktyczne działania ukazujące bioróżnorodność morskich głębin.


Załączniki do pobrania



Zobacz całą galerię