W części teoretycznej dzieci zgłębiły wiedzę na temat lokalizacji Morza Bałtyckiego, jego historii oraz etapów jego powstawania. Młodzi uczestnicy w ramach działań projektowych dowiedzieli się dlaczego Morze Bałtyckie jest taki ważne, czym jest ekosystem, jakie płyną korzyści z Morza Bałtyckiego dla środowiska oraz ludzi, na czym polega transport morski, jakie są zasoby Morza Bałtyckiego m.in ryby: szprot, śledź, dorsz, sieja, belona i wiele innych. Dzieci poznały podstawowe informacje i ciekawostki o perłach Bałtyku: Czym jest bursztyn bałtycki? jak powstaje, jak wpływa na nasze zdrowie i co można z niego wykonać, następnie przybliżona została wiedza na temat muszli: jak powstaje, gdzie się rozwija i do czego może być zostać wykorzystana.
Dla rozluźnienia i relaksu wprowadzono dzieci w bajkowy świat nieznanych wód czytając dzieciom legendę o Juracie - królowej Bałtyku.
W trakcie kolejnych spotkań klasy pierwsze dowiedziały się jak dochodzi do zanieczyszczeń wody za pośrednictwem ścieków komunalnych jak i przemysłowych, poruszono też kwestię szkodliwości substancji takich jak ropa i chemia gospodarcza.
Kolejnym tematem jaki został zaprezentowany dzieciom z klas 1-3 były rośliny oraz zwierzęta żyjące w Morzu Bałtyckim. W formie wykładu przeprowadzono zajęcia w których poruszono tematy takie jak: sieć widma , brak zrównoważonego rybołówstwa, martwe strefy, obszary chronione.
Korzystając ze strony www.wwf.pl ukazano dzieciom 4 gatunki ssaków morskich:
- foka szara
- foka obrączkowana
- foka pospolita
- morświn
Zapoznano uczestników warsztatów z ideą adopcji foki szarej oraz z działaniami prowadzonymi przez Fundację WWFPolska na rzecz odbudowy populacji tego gatunku. Omówiono jak wygląda pomoc dzikim foczym szczeniętom, które po rehabilitacji w Stacji Morskiej im. prof. Krzysztofa Skóry z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego na Helu wypuszczane są na wolność. Dzieci również dowiedziały się są wibrysy i przyłów.
W części praktycznej dzieci z ochotą przystąpiły do wykonywania następujących działań. Wykonano:
- rybę w formie makiety przedstawiającą morze czyste oraz zanieczyszczone,
- przestrzenny model głębin morskich z takimi mieszkańcami jak: ryby, kraby, glony,
- gazetkę przedstawiającą ryby morskie wykonane techniką origami z papieru z hasłem promującym projekt "Chrońmy Perły Bałtyku",
- mapę myśli - o zagrożeniach Morza Bałtyckiego,
- zwierzęta morskie metodą origami: krab, delfin, foka,
- eksperymenty na temat różnych zanieczyszczeń, w tym zanieczyszczeń wynikających z katastrof morskich, ścieków przemysłowych, które przedostają się rzek niszcząc tym samym ekosystem (w ramach doświadczenia dzieci własnoręcznie wykonały rekwizyty takie jak mini rybki, które zanurzały dla dokładniejszej analizy w wodzie zabarwionej atramentem i olejem spożywczym),
- eksperyment z butelką plastikową napełnioną woda i folią spożywczą w celu uzyskania poprzez ucisk efektu unoszącej się meduzy,
- doświadczenie "Jaki jest ciężar słonej wody?",
- różnego rodzaju ekspozycje imitujące wodę, statki, muszle.
Jako przerywnik zajęć dzieci wykonywały quizy, krzyżówki na temat omawianych prac.
Całości towarzyszyła radosna edukacyjna atmosfera, w trakcie której dzieci uczyły się słów piosenki "Oto Morze Bałtyckie jest".
Tematyka Morza Bałtyckiego została zaprezentowana dzieciom w sposób szeroki i twórczy. Dzieci rozpierała kreatywna energia od wiedzy jaką zdobyli po praktyczne działania ukazujące bioróżnorodność morskich głębin.