10 kwietnia 2017 roku, w ramach realizacji innowacji pedagogicznej wprowadzajacej elementy programowania, odbyły się zajęcia otwarte dla nauczycieli. Tematem były: Kwietniowe przeplatanki z matą Mistrzów Kodowania, a cel zajęć to ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej oraz spostrzegawczości i logicznego myślenia.
Nauczyciele mogli zaobserwować w jaki sposób pierwszaki wykorzystując podstawy programowania doskonalą m.in. umiejętności wypowiadania się, dodawania i odejmowania w zakresie 10 czy zapamietują nazwy kolejnych miesięcy w roku.
W trakcie zajęć dzieci pracowały zespołowo lub w grupach rozwiązując rebus czy układając puzzle - obrazek ilustrujący przysłowie „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata" oraz ustawiając miesiące w odpowiedniej kolejności za pomocą sortowania bąbelkowego.
Na macie Mistrzów Kodowania trzy zespoły układały, według podanych współrzędnych, kolorowe tabliczki, z których powstały narzędzia ogrodnicze. Kolejny etap lekcji to układanie krótkiego opowiadania twórczego wykorzystujacego obrazki i rekwizyty. Nie zabrakło też "zakodowanych" działań matematycznych związanych z tematem zajęć. Na zakończenie dzieci segregowały tabliczki z kwiatkami według podanych zasad.
Nauczyciele z uwagą obserwowali w jaki sposób można połączyć wprowadzanie elementów programowania z realizacją treści zawartych w podstawie programowej.
Nauczyciele mogli zaobserwować w jaki sposób pierwszaki wykorzystując podstawy programowania doskonalą m.in. umiejętności wypowiadania się, dodawania i odejmowania w zakresie 10 czy zapamietują nazwy kolejnych miesięcy w roku.
W trakcie zajęć dzieci pracowały zespołowo lub w grupach rozwiązując rebus czy układając puzzle - obrazek ilustrujący przysłowie „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata" oraz ustawiając miesiące w odpowiedniej kolejności za pomocą sortowania bąbelkowego.
Na macie Mistrzów Kodowania trzy zespoły układały, według podanych współrzędnych, kolorowe tabliczki, z których powstały narzędzia ogrodnicze. Kolejny etap lekcji to układanie krótkiego opowiadania twórczego wykorzystujacego obrazki i rekwizyty. Nie zabrakło też "zakodowanych" działań matematycznych związanych z tematem zajęć. Na zakończenie dzieci segregowały tabliczki z kwiatkami według podanych zasad.
Nauczyciele z uwagą obserwowali w jaki sposób można połączyć wprowadzanie elementów programowania z realizacją treści zawartych w podstawie programowej.
Anna Szum, Beata Bukowska-Dwojakowska